Chronische hyperventilatie| stoppen met koffie (+ 3 tips!)

Chronische hyperventilatie| stoppen met koffie (+ 3 tips!)

Eigenlijk had ik het nooit zo door, maar het blijkt waar te zijn: koffie doet iets met je ademhaling en je hartslag. Als je last hebt van paniekaanvallen is het daarom een verstandig idee om je koffiegebruik eens goed onder de loep te nemen. Ik nam een snel besluit: geen koffie meer voor mij. In dit artikel lees je hoe stoppen met koffie bij mij verliep en geef ik je drie tips om dit proces gemakkelijker te maken.

Een echte koffieleut ben ik nooit geweest – al vindt mijn moeder het wel leuk om mij zo te noemen. Koffie vind ik iets gezelligs. Als ik ’s ochtends wakker word, is koffie zetten het eerste wat ik doe. Niemand mag tegen me praten totdat mijn koffiekopje leeg is. Even een momentje voor mezelf in stilte, starend uit het raam, met hete koffie – heerlijk. Of een paar minuten pauze, rond een uur of drie, met een bak koffie erbij. Maar ik doe het niet meer, en ik zal je uitleggen waarom.

Lekker kneuterig koffieleuten

Hartstikke gezellig, lekker koffieleuten met je moeder of je vriend, maar voor mij is het waarschijnlijk beter als ik dat achterwege laat. Ik heb namelijk paniekstoornis. Dat betekent dat mijn brein altijd aan het speuren is naar gevaar, vooral in stressvolle periodes, en daardoor onschuldige lichamelijke sensaties kan interpreteren als reden tot alarm. Op zich niets ernstigs, maar het kan wel heel vervelend zijn. Meer dan eens heb ik met de spoedarts aan de telefoon gehangen om te controleren of het dit keer toch niet iets anders was, iets in de richting van een hartaanval.

Na paniekweekend, waarin ik meerdere koppen sterke koffie had gedronken, vond ik het genoeg geweest. Ik ging op onderzoek uit. En daar kwam het volgende uit: koffie heeft invloed op je hartslag en ademhaling. Het zorgt voor een extra stoot adrenaline – een stresshormoon – en verhoogt je bloeddruk, waardoor je je onrustig kunt voelen en snel in fight mode schiet. Niet handig als je paniekstoornis hebt. Dus dat was dat: geen koffie meer voor mij. Het koffieleuthoofdstuk is afgesloten.

Verder lezen:
Ik heb paniekstoornis | wat nu?

Ik wist heus wel dat dit niet zonder slag of stoot ging. This is not my first rodeo. Mentaal bereidde ik me voor op de oh-zo-herkenbare koffiehoofdpijn. Cafeïne zorgt namelijk voor een vernauwing van bloedvaten in de hersenen. Door te stoppen met cafeïne zal de bloedtoevoer ineens toenemen, wat voor stevige hoofdpijn kan zorgen. Dat heeft me altijd tegengehouden om er echt mee te stoppen. Maar dit keer zou ik het aankunnen, dit keer zou ik er gewoon even doorheen ploeteren… Nope. Cold turkey lukt ook deze poging niet, want met die barstende hoofdpijn functioneer ik niet.

Stoppen met koffie: de ontwenningsverschijnselen

Tijdens paniekweekend weigerde ik pertinent om koffie te nemen. Alles om te voorkomen dat ik weer in zo’n heftige hyperventilatie-aanval zou schieten. De hoofdpijn nam ik voor lief – tot het niet meer ging. Mijn gestreste lichaam vond de barstende hoofdpijn namelijk nogal bedreigend, waardoor mijn stressniveau alleen maar toenam. Daarom koos ik er na een paar dagen toch voor om af en toe een kopje extra slappe koffie te nemen. De hoofdpijn verdween als sneeuw voor de zon en ik kreeg toch minder cafeïne binnen dan voorheen. Rustig afbouwen bleek toch een beter idee.

Als je stopt met koffie kun je last krijgen van de volgende ontwenningsverschijnselen:

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid en verminderde energie
  • Moeite met concentreren
  • Onrust en prikkelbaarheid
  • Neerslachtigheid
  • Trillen

Ben je ervan overtuigd dat stoppen met koffie de juiste keuze is voor jou? Hieronder staan een aantal tips die je kunnen helpen om de ontwenningsperiode goed door te komen.

Tip 1: maak een slimme planning

Als je stopt met koffie, dan kun je erop rekenen dat je de gevolgen daarvan onder ogen zult moeten zien. Je kunt dit echter handig plannen. Heb je volgende week niet veel in je agenda staan? Dan kun je prima beginnen met afbouwen. Heb je een belangrijke deadline op de planning? Not so much. Wacht er dan even mee totdat de eventuele ontwenningsverschijnselen minder invloed zullen hebben op je prestaties.

Tip 2: bouw je inname van koffie langzaam af

Door de koffiemomentjes rustig af te bouwen krijgt je lichaam de tijd om langzaam te wennen aan de nieuwe situatie. Ik kan steeds beter zonder en de hoofdpijn blijft steeds langer weg. Op dit punt in mijn ontwenningsperiode neem ik om de dag een kopje slappe koffie en verder alleen kruidenthee of cafeïnevrije koffie.

Tip 3: this too shall pass

Het kan zijn dat je even moet afzien wanneer je het besluit neemt om te stoppen met koffie. Ik zeg kan, want het hoeft helemaal niet. Misschien ben jij niet zo verslavingsgevoelig en dans je door de afkickperiode heen. Hartstikke fijn. Maar als je iemand bent die, net als ik, last krijgt van migraine en de bijbehorende wanhopige huilbuien, weet dat ook dit weer voorbij zal gaan. Wees lief voor jezelf. Pas op met autorijden. Ga lekker vroeg naar bed met een warme kop thee. Je komt hier doorheen. Echt.

Ook leuk: Jelle Hermus van SoChicken over zijn ervaring met het stoppen met koffie

Heb jij moeite met het minderen of stoppen met koffie? Laat het weten in de comments! 🙂

Afbeeldingen van Pexels.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *