Langer wakker blijven | Heb ik wel zoveel slaap nodig?

Langer wakker blijven | Heb ik wel zoveel slaap nodig?

Een overblijfsel van mijn ziekte is dat ik ervan overtuigd ben dat ik veel slaap nodig heb. Ooit was dat zo. Ik sliep ’s nachts minstens twaalf uur aan een stuk door en moest één of meerdere dutjes doen om de dag door te komen. Maar ook nu ik weer beter ben, zijn deze lange nachten erin gebleven. Heb ik eigenlijk nog steeds zoveel slaap nodig, of is dit een verhaaltje dat ik mezelf vertel?

Veel slaap nodig door ME/cvs

Chronische vermoeidheid (ME/cvs) is, om het maar even netjes te zeggen, niet leuk. De naam zegt het al: je bent altijd moe. Elke dag, elk uur, elke minuut. Ja, elke seconde van elke dag voel je je volledig uitgeput. Alsof je batterij standaard op drie procent staat en niet kan opladen tijdens de nacht. Maar slapen moet je toch, want je kunt je ogen niet open houden. Ik sliep de hele dag weg.

Al die tijd is verloren gegaan. Daar kan ik niets meer aan doen. Maar nog steeds zorg ik ervoor dat ik meer dan genoeg tijd heb om te slapen. Minstens twaalf uur. Op zich niets mis mee, als je dit nodig hebt. Ik ben er alleen niet zeker van of dit een overtuiging is die klopt, of eentje die in mijn brein verankerd is vanwege mijn ziekteperiode.

Uitdaging: langer wakker blijven

Tijd om het uit te proberen! Normaal gesproken sta ik altijd om negen uur op. Omdat de dag dan allang begonnen is, vind ik dat ik meteen aan het werk moet (ook een overtuiging waar ik mee aan de slag moet). Maar eigenlijk wil ik eerst rustig wakker worden, uitgebreid met Karel knuffelen en een hoofdstuk lezen uit een interessant boek. Ik heb meerdere Instagramvriendinnen die op deze manier de dag beginnen en dat lijkt me zo heerlijk.

Goed, maar ik ben geen ochtendmens (waarheid of overtuiging?). Misschien kan ik dit worden. Vroeger had ik nooit moeite met op tijd opstaan. Het zou kunnen dat ik er gewoon even doorheen moet. Wel een goede timing trouwens, vroeger willen opstaan terwijl de winter eraan komt. Mijn bed roept altijd harder tijdens de donkere dagen.

Verder lezen:
Stressmanagement | 3 persoonlijke verbeterpunten

Vroeger uit bed, later gaan slapen

In plaats van om negen uur sta ik nu een half uurtje eerder op. Dit zet niet echt zoden aan de dijk wat betreft tijdwinst, maar ik ben van plan om de wekker elke week een kwartiertje vroeger te zetten. Om een uur of zeven opstaan lijkt mij ideaal. Dan heb je nog lekker even tijd voor jezelf voordat je werkdag begint. Ik weet wel dat ik mijn werk natuurlijk naar een uur of elf kan opschuiven – dat is de luxe van ondernemer zijn. Dat doe ik nu ook, maar ik vind dit toch niet helemaal fijn. Ik krijg er een opgejaagd gevoel van, alsof ik nog veel moet in weinig tijd.

Maar de echte winst komt ’s avonds. Dat leek me makkelijker. Na het avondeten is voor mij namelijk de dag voorbij. Ik ga niet meteen naar bed, maar ik heb ook niet veel zin meer om echt iets te doen. Mijn bedtijd is nu rond negen uur (zie je die twaalf uur slaaptijd?) of half tien. Als je om zeven uur klaar bent met eten, dan kun je al bijna beginnen met je avondritueel van douchen, tandenpoetsen, kwartiertje lezen. Zonde, want die tijd kan ik ook gebruiken voor een frisse avondwandeling, voor een paar uur lezen, voor bloggen, voor een film of docu kijken. De avonduren kan ik veel beter besteden. Daarom mag ik nu van mezelf pas om half elf gaan slapen. Eerder douchen of in bed lezen mag wel, zolang ik mijn ogen open houd.

Minder slaap: hoe gaat het nu?

Ik houd deze tijden nu ongeveer een week aan. Het gaat best goed. De avonduren vind ik soms nog lastig. Ik heb nog steeds mijn after-dinner-dip, maar sleep mezelf hier gewoon even doorheen. We maken een ommetje door de wijk en dan gaat het meestal wel weer. Ik gebruik de tijd om te lezen en ga nu veel sneller door mijn boek heen. Mijn lichaam moet er wel aan wennen. Om half elf kom ik lastig in slaap omdat ik al door mijn vermoeidheid heen ben. ’s Ochtends sta ik steeds makkelijker op. De eerste paar dagen had ik er even moeite mee (en heb ik me stiekem een half uurtje verslapen), maar nu kan ik vrijwel meteen mijn benen over de rand zwaaien en met de dag beginnen #win.

We zullen zien hoe het loopt. Ik wil er ook niet te streng in zijn. Op dagen dat ik me niet helemaal lekker voel, mag ik best eerder naar bed. Ik wil ook graag naar mijn lichaam blijven luisteren. Gisteren ben ik bijvoorbeeld toch om half negen onder de wol gekropen, omdat ik me een beetje ziekig voelde. Dan heb ik meer slaap nodig. Dat is prima. Zodra het weer beter gaat, houd ik mijn nieuwe ritme weer aan.

Verder lezen:
Ik heb paniekstoornis | wat nu?

Wat zijn jouw slaaptijden? Zou jij ook meer tijd willen vrijmaken of moet je juist je best doen om meer slaap te pakken? Laat het weten in de comments! πŸ™‚

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *