Review: het E-book van Life of Maart

Review: het E-book van Life of Maart

Maartje van Life of Maart vroeg enkele bloggers om een stukje te schrijven over haar nieuwe e-book (het werkboek). Het is een e-book met tips voor een duurzamer leven, opdrachtjes voor het verbeteren van je mentale en fysieke gezondheid en met als klap op de vuurpijl tien vegan receptjes. Nou, dat past wel in mijn straatje.

De kracht van het teruggeven

Het e-book heeft drie thema’s: duurzaamheid, fitheid en gezondheid. Onderwerpen waarmee ik mij graag bezighoud en ook graag over schrijf. De foto’s zijn prachtig – ik kreeg gelijk zin om meer fotoshoots in te plannen, maar ik doe het niet, want ik zou het een beetje rustig aan doen. #paceyourself

Deel 1: Duurzaamheid

We weten allemaal dat als we hier nog een tijdje willen wonen, we best een beetje liever mogen zijn voor onze aardbol. Daarom zet ik graag stapjes in de richting van een duurzamer leven, waarbij ik meteen vermeld dat ik verre van perfect ben. Duurzaamheid is een groot woord. Maar eigenlijk is het hartstikke leuk. Want als je op zoek gaat naar manieren om je leven een beetje duurzamer in te richten, dan kom je bijvoorbeeld op toffe D-I-Y projecten zoals het maken van je eigen deodorant, wc-blokjes en shampoos (ga ik absoluut een keer mee aan de slag). In dit e-book kun je precies lezen hoe je zoiets doet.

Ik zei al: ik heb nog veel te leren. Zelf had ik namelijk geen idee dat je zoveel met azijn kunt. De lijst is eindeloos: ramen en spiegels schoonmaken (niet mijn grootste talent), de wc boenen en je kunt het zelfs als wasverzachter gebruiken. Als je de complete lijst wilt, dan zul je toch even naar Life of Maart moeten doorklikken voor je eigen exemplaar van het e-book.

Weet je nog niet zoveel af van het hele milieu-gebeuren? Maartje wel en ze heeft een aantal documentaires voor je klaargezet. Ik ga deze in ieder geval wel even kijken binnenkort. Ik ben er wel heel gepassioneerd over (want ik wil graag goed voor onze aarde zorgen), maar over de huidige stand van zaken weet ik nog veel te weinig.

Pexels.com

Deel 2: Fitheid, zowel mentaal als fysiek

Dit deel begint met een interessante vraag: hoe ziet je ideale dag eruit? Dat vond ik leuk om even over na te denken. Het kan ook confronterend zijn, vooral als je ideale dag heel anders is dan je werkelijke dag. Het kan zijn dat je erachter komt dat het in de verste verte niet op elkaar lijkt. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik op een ideale dag veel lees en in de natuur wandel, en dit tijdens mijn dagelijks leven te weinig doe.

Mijn ideale dag: het liefst sta ik vroeg op (hier ben ik niet goed in, maar het is mijn ideale dag en ik zou er wel graag goed in zijn). Om een uur of zes, zeven. Ik zou graag een rondje lopen in het bos met een (toekomstige) hond. Ontbijten en dan lekker een tijdje lezen. Werken aan mijn opdrachten en aan mijn blog. Nog even sporten. Een gezonde en lekkere avondmaaltijd samen met Daan. Nog even studeren na het eten en lezen in bed. Hopelijk, ooit, kruipt er een kindje rond en ziet mijn ideale dag er heel anders uit, maar voor nu vind ik dit wel een prettige ideale dag.

Hoe ziet mijn dagelijks leven eruit? Nou, op zich best goed hoor. Ik sta rond 9 uur op. Ontbijt met veel fruit, pitten en zaden (ja, nieuwe gewoonte!). Ik ga eigenlijk meteen daarna aan het werk tot de lunch (salade). Soms doe ik nog een huishoudelijk klusje. Dat is het voordeel en nadeel van thuiswerken: je kunt tussen je werk door nog eventjes een paar klusjes doen. Dan ga ik waarschijnlijk weer aan het werk en misschien nog even aan mijn blog. Eten koken. Soms, als ik niet te moe ben, na het eten nog even studeren. Dan nog lezen of een film kijken met Daan en vrij uitgeput stap ik dan in bed. Wandelen en lang lezen schiet er nog weleens bij in als ik het druk heb met opdrachten, hoewel ik echt mijn best doe om die gewoonte erin te houden.

Dit onderdeel bevat nog meer leuke opdrachtjes. Scroll er niet doorheen, maar doe ze ook echt. Je zult jezelf beter leren kennen.

Als je jezelf toevallig tot doel hebt gesteld om 21 km te gaan hardlopen, dan zit je bij Maartje goed. Dit leuke boekje bevat namelijk een schema die je kunt volgen. Is hardlopen niet je ding, geen zorgen: je kunt er ook terecht voor een ademhalingsoefening, een reminder dat je houding erg belangrijk is (weet je nog, mijn klassieke tekstschrijversblessure?) en het belang van slaap en ontspanning wordt benadrukt.

Deel 3: vegan recepten

Het boekje sluit af met tien heerlijke plantaardige recepten. Vegan recepten heb je nooit genoeg, dus daar ben ik alleen maar blij mee. Je vindt onder andere een receptje voor lasagnesoep, scrambled tofu en een taart die er erg lekker uitziet.

Ook leuk: de lekkerste spinaziepesto met cashewnoten

Heb je nu ook zin gekregen om meer over duurzaamheid en fitheid te lezen, of wil je weleens zien hoe je zo’n deo maakt? Klik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *