Bang voor een terugval? Stel een noodplan op

Bang voor een terugval? Stel een noodplan op

Zoals jullie misschien al weten ben ik vijf jaar lang chronisch ziek geweest. Hier kun je daar meer over lezen. Inmiddels is het al twee jaar geleden dat ik mezelf beter heb verklaard. Dat deed ik heel voorzichtig, want ik voelde me al een aantal maanden best wel goed voordat ik het durfde uit te spreken. Er zat een stijgende lijn in, zeker. Maar om nu te zeggen “ik ben niet meer ziek”, daar ging wel wat tijd overheen. Nu ik hersteld ben is het proces nog niet voorbij. Ik ben nog steeds iemand die veel rust om zich heen wil, vaker dan gemiddeld een griepje te pakken heeft en zichzelf geregeld voorbij loopt. Soms, heel soms, zit ik op het randje en word ik bang. Komt mijn ziekte terug? En dat is het moment dat ik actie onderneem: ik activeer mijn ME-noodplan.

Je hoeft geen ziekte achter de rug te hebben om van jezelf te weten dat je af en toe een pauze moet inlassen. Dat het zo nu en dan teveel wordt en je dat merkt aan je lichamelijke of mentale gezondheid. Ik kan me voorstellen dat er heel veel mensen zijn die te drukke agenda’s hebben, dingen doen waar ze eigenlijk geen zin in hebben, zichzelf van alles opleggen. Dat kan best eventjes, maar als je niet oppast, zit je zo in een burn-out. Of in een chronische ziekte, zoals ik. Wat deze karaktereigenschappen betreft: ik heb een leestip voor je. Je Moet (Bijna) Niks van Lianne Keemink. Geweldig boek van een heel leuk mens. Maar ik heb er ook iets over te zeggen. In dit artikel beschrijf ik mijn persoonlijke plan om de controle terug te pakken.

Verder lezen:
Chronische vermoeidheid: heb ik een terugval?

Pexels

Haal je prioriteitenlijstje tevoorschijn

Ik heb het liefst een druk leven, want ik vind veel dingen leuk. Hard werken, studeren, een cursus, een sportplan, een schoon huis, afspraken met vrienden, tijd voor mijn liefste, een hond (ooit!) en ook nog even mijn familie zien. Het liefst op één dag en morgen weer. Maar dat gaat nu eenmaal niet. Een bittere pil. Ik heb geleerd om te plannen en mijn dagen zijn alsnog goed gevuld. Maar als ik voel dat ik te moe word sta ik per direct stil. Pas op de plaats. Wat is nu echt belangrijk op dit moment?

Een prioriteitenlijstje is heel persoonlijk en ik kan voor jou niet bepalen wat op nummer één en twee moet staan. Wil ik ook niet. Voor mij staat mijn werk als tekstschrijver hoog op de lijst, omdat ik een eigen onderneming heb en daar graag energie aan besteed. Ook vind ik het belangrijk om een fijne – lees: niet bloedchagrijnige – partner te zijn. Hier kies ik voor. Dat betekent dat de rest even op een lager pitje komt te staan.

Kun je nee zeggen tegen iets?

Als je aan je prioriteitenlijstje werkt, dan staan daar misschien ook dingen op die je op dit moment helemaal niet ziet zitten. Het is zelfs mogelijk dat iemand anders – niet jij – dit op jouw lijstje heeft gezet. Kan er iets vanaf? Kun je nee zeggen tegen iets? Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om nee te verkopen, vooral aan de mensen die je liefhebt. Je kunt de angst hebben dat dit niet wordt gewaardeerd, maar is dat wel echt zo? Kan het niet zijn dat iemand met de instelling ‘ik kan het altijd vragen’ het best prima vindt als jij een keer nee zegt? En als dat niet zo is, jammer. Mijn prioriteitenlijstje heeft een duidelijke nummer één: mijn gezondheid.

Een beetje lichaamsbeweging

Ik weet dat je moe bent, maar dit is een belangrijke. Wel eerst even dit: als je nog midden in een chronische ziekte (met name ME) zit, doe dan vooral wat jij denkt dat goed is. Ik ben geen dokter. Houd je aan je gezondheidsvoorschriften en push jezelf niet omdat ik het zeg. Maar als je niet per se ziek bent en je het enigszins kunt opbrengen om een wandelingetje te maken: doen. De frisse buitenlucht en het feit dat je er even uit bent kunnen heel goed zijn voor je mentale gezondheid. En je hart.

Toen ik ziek was en mijn hond Kai nog had, deden we rondjes van acht minuten. Acht minuten! Dat was alles wat ik op dat moment veilig kon doen, maar ik deed het wel. Niet elke dag. Sommige dagen was het echt niet verstandig en dan deed ik het ook niet. Maar toen ik beter werd was lichaamsbeweging het eerste waar ik aan ging werken. Ik moest mijn conditie van de grond af aan opbouwen. Mijn moeder is er nog steeds niet aan gewend dat ze de auto niet meer zo dichtbij als mogelijk bij de deur hoeft te parkeren. Nu loop ik hele afstanden en ga ik ook nog even naar de sportschool. Maar als ik moe ben doe ik wat mijn ME-noodplan voorschrijft: eventjes naar buiten, even een rondje, al is het maar acht minuten.

Pexels

Gezonde voeding voor extra energie

Ik probeer er altijd op te letten, maar tijdens mijn mindere periodes even extra: gezond eten. Veel fruit, veel groenten, genoeg water. Eigenlijk ben ik niet zo’n fruit eter – geef mij maar hartig – maar omdat fruit zo ontzettend veel goede voedingsstoffen bevat, heb ik mezelf toch aangeleerd het in mijn dieet te verwerken. Gelukkig passen je voorkeuren zich gemakkelijk aan en eet ik nu moeiteloos veel fruit. Als ik er een tijdje weinig van neem, dan merk ik dat meteen aan mijn energie. Genoeg redenen om fruit en groenten in mijn persoonlijke noodplan te zetten.

Doe je genoeg leuke dingen?

Iets dat mijn ergotherapeut me op het hart drukte: doe genoeg dingen die je blij maken. Ik had de neiging om iets ‘productiefs’ te gaan doen zodra ik een beetje energie had. Stofzuigen ofzo. Boodschappen doen. Koortsachtig zoeken naar manieren om thuis geld te kunnen verdienen. Allemaal prima, als je maar zorgt dat je daarnaast genoeg dingen doen waar je energie van krijgt. Je batterij moet ook weer opgeladen worden. Juist nu. Dat doe je niet alleen door genoeg te slapen en goed te eten, maar ook door veel leuke dingen te doen. Geef jezelf toestemming om iets te doen dat niet noodzakelijkerwijs productief is, maar wel heel fijn!

Ik denk niet dat mijn ziekte terug komt – er is geen enkele reden om dat aan te nemen – maar wel dat ik een noodplan paraat moet hebben voor de momenten dat het even niet zo lekker gaat. Zodat ik precies weet waar ik aan toe ben als ik door de bomen het bos niet meer zie en gerichte actie kan ondernemen. Heb jij ook last van verminderde energie? Stel je eigen noodplan op!

Verder lezen:
Hoe je een rotdag goed afsluit – uit je comfortzone

Wat doe jij als je denkt dat je jezelf voorbij gelopen bent? Laat het weten in de comments! 🙂

Deze blog bevat een affiliate link. Dit houdt in dat als ik ook een beetje verdien als jij iets bestelt via mijn link (zonder dat jij meer betaalt!).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *